Aug 8, 2011

Helgen i ett nötskal

Hejsan sötnosar! Min helg har varit så otroligt busy att jag inte har haft tid att uppdatera bloggen. Så här får ni se och höra hur min helg har sett ut.

Fredag


Idag hade jag och Mikko en romantisk middag på våran terass. Vi var tidigare under kvällen till Mustapekka och köpte goda råvaror. Sedan kockade jag ihop en riktigt gourmét middag med förrätt och hela patrasket. Till förrätt åt vi räkor med chilisås. Hot hot hot.. Jag tycker inte egentligen alls om räkor, men Mikko älskar mina chiliräkor, så jag lagade dem för hans skull och sörplade på den goda såsen istället. Jag klarar inte av den äckliga konsistensen av räkor.. Blä.
Till huvudrätt var det önskat att jag skulle laga Beef Wellington, något som jag aldrig tidigare har lagat. Det blev riktigt gott, men jag tycker att domdär engelsmännen inte riktigt vet hur man skall krydda, eftersom det var ganska smaklöst. Men helt ok som sagt. Nästa gång kryddar jag efter eget behag.
Vi lagade också goda drinkar med hjortronlikör, vodka och citronsaft. Nam. Världens bästa drink.

Edwin är sur för att han inte får vara med och äta.

Mikko som smaskar i sig chiliräkor.
Beef Wellington



Vår egen restaurang
Chiliräkor och cloudberry drinkarna.

nam


Lördag


Från lördagens händelser har jag tyvärr inga bilder. Vi var hos Kirsti och Peras och deltog i deras gårdplans invånares volleyboll turnering. Vi fick ihop till fyra olika lag som tävlade. Det var jättekul och jag var faktiskt inte helt dålig. Mikkos lag vann och alla hade kul hela kvällen. På besök var också Peras syster och hennes man från Uleåborg. Det var trevligt att träffa dem igen. Efter turneringen blev det grillning. God mat fick vi och vi satt ute och talade ända till två på natten när vi tillsammans med hundarna tog en taxi hem.

Söndag


Idag överraskade Mikko mig med att säga att "nu far vi till Borgbacken!". Vi har nog faktiskt väldigt länge planerat på att åka dit, men det har liksom riktigt aldrig blivit av. Så vi hoppade på spåran och åkte iväg mot karusellerna.


Tog en bild strax innan vi åkte iväg



Mikko i tekopparna som blev en av våra favvo-karuseller, hih.






Vi var på borgbacken ända tills det stängde.

Efter en underbar kväll på borgbacken var vi hungriga och snurriga i huvudet. Vi bestämde oss för att promenera till en restaurang som heter Weeruska. Där åt jag en Ceasar sallad och Mikko åt en halv hamburgare för att han mådde dåligt efter allt snurrande omkring i karusellerna. Vilken amatör. 
Nät vi kom ut från restaurangen ösregnade det och såklart (som det alltid händer när det är dåligt väder) så gick det inte längre några spårvagnar. Vi fick promenera halva vägen hem. Trots regnet så var det ganska varmt och mysigt att tillsammans med sin älskling traska hem hand i hand.



3 comments :

  1. Hej!

    Vilken tur att du inte fick lyktan rakt på ögonen, nesän eller munnen, kinden var nog det mjukaste stället att landa på.

    Ni har verkligen haft fart på er helg. Er fredagskväll verkade ha varit mysig. Vad fint du hade dukat!

    Lördagen var ju superkul. Vi var så rädda för att det skulle regna, men icke sa nicke, vädret var som beställt för volleyspel turnering. Du får ursäkta mig, Vanessa, men jag undervärderade dina talanger. Jag var ju rädd att du skulle vricka armen! Du var ju jätte duktig: du survade helt suverent! Leena trodde däremot att Mikko inte skulle vara så duktig som han var. Jag var stolt för min minjäntekele och för min son. (heter det stolt på eller stolt för). Kvällen var också rolig och hundarna supersöta som alltid. Det var trevligt att ni kom!!!


    Fint att ni äntligen besökte Borgbacka, om vi skulle vetat det, skulle vi ha tagit hand om era sötnosar.

    Pera kommer i morgon (tisdag) och hjälper Mikko med staketet jag besöker skolan både i morgon och på onsdag. Så har jag to, fre, lö och sö och då börjar det. Själva jobbet har ja inget emot, men att vakna klockan sex istället för härliga morgonstunder: läsa Hesari tidigt på morgonen, ta en liten tupplur till och njuta frukosten på terassen... oj ett år måste man vänta på det igen.

    Ha det så bra, ni är så underbara alla fyra!!!


    Så säger Kirsti och Pera hälsar.

    ReplyDelete
  2. Joo det var nog tur att lyktan inte föll på nåt annat ställe i ansiktet, det skulle ha kunna gå riktigt illa. Helgen var som sagt jättetrevlig och det var så kul att spendera lördagen tillsammans med er.
    Det skall nog bli helt ok att komma tillbaka till pulpeten, men inte skulle jag protestera om jag fick vara ledig ännu längre. hih.

    P.S Du undrade om det heter stolt på eller stolt för. Det heter ingendera utan man är stolt över.

    ReplyDelete
  3. ... tack, jag är stolt över att du spelade så bra. Nesän är nesan, hih, hii!

    ReplyDelete

Lämna gärna en liten kul kommentar om du har tittat in!