Jun 18, 2014

Kokkolan Esson tulipalo 1973

Tänkte dela med mig några av min farbrors gamla bilder som han visade mig häromdagen från den stora Esso branden i Karleby den 23.5.1973. Min farfar var brandman och var den som var först på plats för att släcka branden men blev tvungen att retirera för att rädda sina liv. Senare kom det mera modiga brandmän på plats och alla hjälptes åt för att släcka den väldiga branden. Jag är väldigt stolt över min modiga farfar.

//Wanted to share some old pictures that my uncle showed me the other day. The pictures are from the big Esso (petrol station) fire in Kokkola the 23.5.1973. My grandfather var a fireman and was one of the first people on the scene, but had to retreat to save his life. Later more brave firemen came to the scene and they helped each other to fight the great fire. I am so proud of my brave grandfather.//


My brave grandfather

My father was also there to watch the damage later.




It has been said that this maybe was the place the fire started


3 comments :

  1. min moffa va där också som brandman! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Va intressant :D dom var nog väldigt modiga gubbar dom!
      Synd att jag aldrig fick träffa min farfar, han var säkert härlig.

      Delete
  2. Tack för foton. Mycket intressant! Jag minns den dagen mycket väl - tänkt att det var i -73!!! Jag var tonåring då...

    ReplyDelete

Lämna gärna en liten kul kommentar om du har tittat in!