Oct 9, 2009

Kärlighet


Idag är det äntligen fredag, den dag som industrialiseringens slavar går och väntar på hela veckan. Eller i alla fall jag väntar, trots att man inte kan kalla mig en hårt arbetande människa. Då det är fredag släpper jag de bekymmer som stört mig hela veckan och släpper loss för lite tid för mig själv. Fredagen är enligt mig till för att njuta och skämma bort sig själv.

Fredag, uppkallad efter den fornnordiska guden Odens hustru Frigg. Frigg betyder "den kärliga", vad de nu då sen beyder så är en annan sak. Jag tolkar "kärlighet" som kärlek, men inte vilken som helst sorts kärlek, utan kärleken till en själv. Det vill säga, njuta och skämma bort sig själv. Jag har faktiskt inte den blekaste aning om vad kärlighet påriktigt betyder? Så det ger mig all rätt att tolka ordet precis som jag själv önskar. Sökte faktiskt upp ordet på nätet, utan träffar.

Om man inte tolkar det som kärlek så kan ordet kärlighet låta ganska äckligt. Som blodkärl.. Blä. Har fredagen något med blodkärl att göra? Jesus korsfästes på en fredag, och jag kan tänka mig att det förekom ganska mycket blod i den situationen... Men vem vill blöda på en fredag? Jag håller mig till kärlek.

Kärlighet.. Hmm.. Kärl! Kanske man skall äta på fredag? Nämen, den tolkningen passar ju också utmärkt till min vision av en perfekt fredag! Finemang! Man skall alltså älska sig själv och äta massvis med gott på en fredag. Tack Frigg.


Ikväll ska jag fredagen till ära titta på idol, sköta om mig själv och äta en massa godsaker. Mikko har nämligen spel så jag har the whole place to myself. Fina bananer.


Imorgon bitti åker vi till Åbo. Hela min familj är där. Det skall bli kul. Men först en kväll fylld av egoistisk kärlek och mat.


Tack och hej, Frigg trallallej!

No comments :

Post a Comment

Lämna gärna en liten kul kommentar om du har tittat in!