Feb 19, 2015

Lyxa till det med hemgjord indisk mat




Blev otroligt sugen på någonting gott och hälsosamt.
Bestämde mig för att laga lite vegetariskt såhär torsdagen till ära.
Det blev indisk dal med marinerade grönsaker.
Supergott om jag får säga det själv. 
Det finns massvis med goda recept på dal, men jag brukar göra det lite på måfå och efter humör, så jag har inga exakta mått, men googla så hittar ni.

Såhär gjorde jag:


Jag honungsmarinerade broccoli och rödlök i ugnen. 
Dom klarar dig själv där så bra, bara att slänga in i ugnen med honung, salt, peppar och olivolja. 
Hur enkelt som helst. 
Kom ihåg att stammen på broccolin också är otroligt hälsosam, så hacka dit allting bara.


Till själva dalen behöver du röda linser, passerad tomatsås och en lök.
Plus sen alla kryddorna. 


Jag använde mig av grukmeja, chili, curry, koriander, kummin, lagerblad och vitlök.
Krydda efter smak och tycker, men kom ihåg att ta det lugnt med kummin. Ungefär 3 st hela korn räcker fint. 



Blanda ihop kryddorna med löken och tomatsåsen innan du har i linserna.


Linserna i till sist och sedan är det bara att låta allting puttra på spisen tills linserna mjuknar. 
Jag tillsatt lite vatten då och då. Ville inte att det skulle bli för kompakt.



Jag serverade allting med lite kokta ägg och turkisk yoghurt. 
MUMS!



2 comments :

  1. That food looks very yummy and so healthy!
    Thanks for sharing Miss!
    ♥♥♥
    Jeanne
    http;//fashionmusingsdiary.com

    ReplyDelete

Lämna gärna en liten kul kommentar om du har tittat in!