May 30, 2014

Fermenterat te, kombucha

Nu är jag i farten igen med nya idéer. Den här gången då är jag i tagen med att börja brygga mitt egna fermenterade te. Så senare också hoppeligen börja fermentera grönsaker och allt annat som kan fermenteras. Fermenterat te, eller kombucha te, som det också kallas är alltså ett jäst te som har fått "mögla". Det lär ska vara super hälsosamt och göra väldigt gott för din kropp. Motverkar cancer vars celler livnär sig på socker, candida, i din kropp och ger dig fin hy och ett bra immunförsvar. Har också hört att kombucha håller din mage i god form och motverkar svullnad, gasighet och dålig andedräkt. Och där är bara några av de fantastiska egenskaperna som kombucha har. 

Nåväl, igår läste jag timtals om denna underbara dryck, och när jag skulle sätta igång och laga mitt eget så lärde jag att man typ måste ha en egen svamp för att brygga sitt kombucha. Det hade jag ju förstås inte. Den här svampen har många namn: Volga, Scoby, Kombucha svamp, mother mushroom etc. Scoby påminner om Scooby Doo så jag väljer att använda mig av det namnet. 

Läste mera och märkte att man kan odla sin egen Scoby som man kan använda om och om igen. Det man tydligen behöver för att odla sin egen Scoby är: En flaska ekologisk rå kombucha (alltså opastöriserad), te, en glasburk och socker. Det är tydligen så lätt att bara hälla i flaskan med kombucha i en glasflaska, tillsätta en kopp sockrat te (rumstemperatur, grönt te) och sen låta det stå och gotta sig i typ två veckor med en tygduk på, och sedan har du dej din svamp, Scoby. Hellre mera socker än lite. Jag lagade 3msk. Det är nämligen så att svampen livnär sig på sockret och äter upp det, så sen när det är klart så skall det inte finnas nåt socker kvar.

Hoppas att detta nu funkar? Men det återstår ju att se.. Har någon av er erfarenheter angående kombucha och Scobys? Så dela gärna med er. :)

Här står den nu och gottar sig, hoppas på att min egen Scoby skall växa.


//Yesterday I got excited about starting to make my own kombucha te which is a fermented tea that is supposed to be very good for your health. It prevents cancer, gives you great skin and a good immune system. It also keeps your stomach healthy, prevents gas and bad breath. These are only a few of the good qualities kombucha has. Anyway, I read a lot about this amazing tea and was supposed to start making it when i learned that you need a mother mushroom to make it. This mushroom has many names: Volga, Kombucha mushroom, Scoby, and mother mushroom. I chose to call it Scoby since it reminds me of Scooby Doo. It should be very easy to make your own Scoby. All you need to do is pour a bottle of Kombucha raw organic brew in a glas jar and add a cup of roomtemperatured sweetened tea (green tea for example) and let it sit for about 2 weeks covered with a cloth. Rather put more sugar than too little, cause the mushroom feeds on the sugar and that is what makes it grow.
I really hope this works? I will be back with the news and progress of my Scoby. If anyone has any experience of making kombucha or a Scoby please comment and tell me more about how you did it? :) //

No comments :

Post a Comment

Lämna gärna en liten kul kommentar om du har tittat in!