Jan 11, 2013

Det efterlängtade receptet

Fick flera förfrågningar efter mitt påhittade Prosciutto recept, så här kommer det:

- 1 kruka basilika
- Färsk spenat
- Ricotta ost
- Prosciutto skinka
- Riven parmesan
- 1 burk krossade tomater
- 4 dl grädde
- Lasagneplattor
- salt
- Olivolja


Finhacka basilikan, prosciutton och spenaten medan du kokar upp vatten i en panna. Eftersom jag inte hittade färska pastaplattor så använde jag mig av vanliga lasagneplattor som jag lade i det kokande vattnet tills dom blev mjuka och gick att rulla. In i rullarna lägger man prosciutto skinkan, 1 msk ricotta ost, spenat och basilika efter behag (typ 2 msk lagade jag).. Lägg rullarna i en ungsform smörjad i olivolja, du kan laga så många du vill. :D 

Sen kokar du upp grädde, tomatsås, salt och basilika som du häller ovanpå rullarna innan du lägger in dom i ugnen, såsen skall helst täcka rullarna helt, så det kan hända att du behöver mera grädde och tomatsås om du lagar en riktigt stor sats.

Så lägger du in allting i ugnen tills det blir lite brunt och smakerna har puttrat på där en bra stund. Har inte ännu riktigt kommit fram till vilken tid som är bäst. Men jag hade ugnen på 200g och ca 30min och de blev helt bra :D

Servera maten toppad med riven parmesanost och basilika :D Lycka till!

Tips! Grädda gärna i små serveringsugnsformar med 2-3 rullar i om du har gäster :)




No comments :

Post a Comment

Lämna gärna en liten kul kommentar om du har tittat in!