Jan 2, 2012

Vanessa lagar mat

Fixade just lite i köket med mat och sånt och blev på humör att hitta på ett eget hälsosamt recept. Kokade ihop en egen variant av lasagne. En nyttig lasagne. Det passar bra nu när jag än en gång har gått och lovat det nya året till ära att jag skall börja äta hälsosammare. Här får ni också ta del av mitt nya recept:

Vanessas nyttiga äppel-lasagne

Du behöver:

  • ca 3 dl röda linser 
  • 100g gräslöks bonjour
  • 400g maletkött
  • två gula lökar
  • en röd lök
  • 2 färska röda chili
  • vitlök efter behag
  • riven ost
  • 2st äppel
  • tandoori
  • chilipulver
  • paprikapuler
  • rosensalt
  • 1msk smör
  • En påse löksoppa 
  • gurkmeja
  • Chilisås

1. Stek köttet med en hackad chili. Tillsätt paprikapulver, chilipulver, löksoppa och tandoori. Allt i samma panna. Sen låter du blandningen vila en stund medan du börjar med nästa steg

2. Koka linserna med gurkmeja, salt och gärna lite tandoori.

3. Hacka lökarna och så mycket vitlök som du vill. Hacka den andra chilin och stek allting i en het kastrull med smör. Sen häller du över blandningen i köttsmeten. När du blandat ihop allting så kan du röra ner bonjouren och en skvätt chilisås. Sen häller du över blandningen i en form. Såhär:


4. Skala äpplena och rada dem ovanpå köttblandningen. SÅHÄR:




5. Sen när linserna har kokat och blivit sådär allmänt geggiga så silar du av dem och häller dem ovanpå äpplena.


6. Sen är det bara att trasa över lite ost och slänga in formen in i ugnen. Vet inte ännu riktigt hur länge man skall ha den i ugnen. Min ligger där och myser som bäst. Gissar att den inte behöver vara där sådär jättelänge. Ungefär tills äpplena har mjuknat och osten smultit.



Jag återkommer med resultat! Hoppas att den blir god. 

Bon apétit!

Ni kanske märkte att min äppelskalare är ganska Hi-Fi? Fick den av Mikko till julklapp. Jag var nog med i butiken när han köpte den till mig, men jag fick den först på julen. Fin va? Det är en fröjd att skala äpplen med den. 



Ett litet tips! Ät gärna kärnhuset, det är den hälsosammaste delen på äpplet. Fastän den är hård och otrevlig så skall du pina i dej hela! Där finns massor med fina saker som motverkar cancer och alla världens krämpor. 









No comments :

Post a Comment

Lämna gärna en liten kul kommentar om du har tittat in!