May 31, 2009

Sol, glass och Mölkky

Tjolahopp tjolahej! Jag har inte hunnit blogga på en stund, har haft så mycket annat för mig. Min sötnos kom tillbaka till Finland och vi har spenderat så mycket tid tillsammans som möjligt. Jag fick till och med tuliaisia av honom, en jättefin Burberry väska.
Jag har dessutom haft en lång släng av migrän och mått skit. Så jag har inte ens orkat ägna en endaste blick åt datorn på en bra stund. Sån tur var så skickade pappa mina glasögon som ha vait på reparation i Kokkola, nu har jag haft mina fönster framför ögonen och det har verkligen hjälpt. Jag ser ju förstås lite allmänt töntigare ut, men behöver inte längre lida (bara mentalt).
Igår var jag med Sonja på stan hela dagen. Vi började med ett hälsosamt morgonmål på RAX där vi proppade i oss massor av pizza, lasagne och allt möjligt annat smaskens. Sedan fortsatte det roliga med shopping, shopping och ännu mera shopping. Sonja valde en jättefin klänning till mig och lyckades själv också fynda en jättesöt kjol, byxor, en bok och annat smått och gott.
När klockan slog fyra blev det dags att dra sig mot kampens torg där The Capital Beat hade keikka. Vid dethär laget hade Mikko också kommit till stan för att vara med oss. Vi alla tre njöt av den glädjefyllda och rytmiska keikkan. The Capital Beat fick hela publiken på gott humör med sin sväninga musik och roliga rörelser. Efter keikkan var vi lite hungriga fastän vi hade tyngt i oss en otrolig mängd med mat för bara några timmar sedan och bestämde oss för att fara till McDonalds. nam nam nam. När vi efter en fettig måltid satte oss i Esplanadparken för att njuta av solen och glass så drabbades Sonja av århundrades skrattattack som slutade i att det sprutade glass ut ur näsan. Vi alla skrattade så vi tjöt och det var ett sprakande slut på en trevlig dag. Eller i och för sig så var ju inte dagen helt slut. Vi hade nog i och för sig planerat att bara ligga hemma och dega hela kvällen, men alla våra kompisar ringde och ville ha oss i till stan, så vi gav upp och blev faktiskt själva på humör att ha lite skoj och umgås med vännerna. Taxistolpen var nära och vi var vackra som vanligt så vi hoppade in i cäbin och åkte till amarillo. Det var roligt att träffa alla påmppisar och kompisar. Nästan alla från Mikkos lag var också på Amarillo (Mikonkadun Lux). Annabel och Tommi kom också och vi hade alla jättekul tillsammans.

Imorse sov vi läääänge eftersom vi var helt super utmattade efter en lång lördag. Klockan fyra åkte vi till Malm för att grilla med Kirsti och Pera. Vi hade det jättetrevligt, vädret och sällskapet var perfekt. Efter maten blev det dags för en Mölkky turnering. För de som int vet vad Mölkky är så kan jag förklara så mycket att det är ungefär som att spela Kubb (alltså då man kastar en massa klabbar), men ändå inte alls samma. Värst vad jag är bra att förklara.. Ööö.. Nåjåå, ring och fråga om ni int vet så kan jag rådda till det lite mera. Eller så kan ni ju ringa Polia.

Nu sitter jag och Han med stort H i soffan och myser, vi tittar på reikä seinässä (finnar kan int nånting med vad det gäller tv-underhållning, jag fattar inte hur dom kan balla till ett så annars trevligt program.) Men det kommer inte något annat från dumburken anyway, så torr finsk "underhållning" får duga. Imorgon blir det tidig väckning till jobbet och jag skall ännu ikväll hinna skriva ett arbete som jag och Annabel kom på att skall lämnas in imorgon, men ingen panik. Ett arbete om handledning flummar jag ihop på några minuter. Väntar bara på att jag skall få en bok av Annabel som jag kan ha som källa.

No comments :

Post a Comment

Lämna gärna en liten kul kommentar om du har tittat in!